Pięć strategii uczenia się języków obcych dla zaawansowanych studentów
Jako zaawansowany uczeń, jakie są Twoje cele związane z językiem angielskim? Jeśli Twoje odpowiedzi brzmią: "Nie chcę zapomnieć tego, czego już się nauczyłem" lub "Chcę tylko ćwiczyć mówienie", to mów śmiało!
Ale jeśli Twoim celem jest poprawa umiejętności mówienia, to wiesz, że czeka Cię dużo pracy.
Na niższych poziomach zaawansowania ćwiczenie mówienia pomaga uczniom nabrać pewności siebie. Ale prawdopodobnie chcesz udoskonalić swój angielski mówiony. Jakich strategii mogą zatem użyć zaawansowani uczniowie, tacy jak Ty, aby osiągnąć ten cel?
1. Określ wzory do naśladowania
Po pierwsze, zastanów się, jakim rodzajem zaawansowanego angielskiego chcesz się posługiwać. Łatwym sposobem na zrobienie tego jest wybranie kilku "wzorców". Na przykład:
- Jeśli chcesz brzmieć bardziej perswazyjnie, oglądaj TED talks.
- Jeśli chcesz brzmieć bardziej humorystycznie, znajdź komika, którego lubisz i oglądaj jego filmy.
- Jeśli chcesz brzmieć bardziej akademicko, posłuchaj wykładów uniwersyteckich online i znajdź profesora, który mówi po angielsku tak, jak Ty chcesz.
- Zwróć uwagę na słownictwo, wyrażenia i wzory zdań, których używają Twoje wzorce, aby brzmieć tak jak oni. Następnie postaraj się je wykorzystać, gdy będziesz omawiać interesujące Cię tematy.
2. Rozszerzaj swój zakres
Zaawansowani uczniowie powinni być w stanie rozmawiać na szeroki zakres tematów. Nie musisz być tak samo dobry w mówieniu o każdej rzeczy, ale Twoja płynność nie powinna spadać zbytnio, gdy mówisz na tematy, które są Ci mniej znane.
Zadaj więc sobie pytanie: "Z jakimi tematami miałem problemy?". Jeśli nie możesz wymyślić żadnego, zadaj sobie pytanie: "Na jakie tematy dobrze mi się rozmawia?". Następnie stawiaj sobie wyzwania z różnymi tematami.
Łatwym sposobem na to jest korzystanie z materiałów Daily News. Jeśli nie czujesz się komfortowo, rozmawiając na przykład na tematy związane z techniką, możesz przeczytać artykuły z naszej kategorii "Nauka i technologia" i omówić je z przyjacielem lub korepetytorem.
Następnie, gdy poczujesz się pewnie, przejdź do innej kategorii. Powtórz ten proces dla wszystkich pozostałych, a wkrótce będziesz dysponował zaawansowanym słownictwem potrzebnym do rozmowy na każdy temat, jaki tylko przyjdzie Ci do głowy!
3. Myśl głębiej
Czasami uczniowie na wyższych poziomach zaawansowania zastanawiają się, jak mogą mówić przez dłuższy czas. Kluczem do tego jest uświadomienie sobie, że długie wypowiedzi nie oznaczają ciągłego bełkotania. Wymaga to posiadania bardziej złożonych myśli.
Globalna Skala Języka Angielskiego Pearsona (GSE) zaleca zaawansowanym uczniom rozwinięcie umiejętności:
"Spekulować na temat przyczyn jakiegoś zagadnienia lub problemu"
"Precyzyjnie wyrażać potencjalne konsekwencje działań lub wydarzeń"
"Oceniać zalety i wady różnych opcji".
Innymi słowy, sięgnij głębiej. Nie mów tylko, że coś się stało. Spróbuj wyjaśnić, dlaczego tak się stało, jakie mogą być tego skutki i co można z tym zrobić.
Na przykład, nawet jeśli mówisz tylko o braku snu, możesz zastosować się do rady Pearsona i spróbować:
- Zgadnąć, jakie mogą być przyczyny twojego braku snu.
- Porozmawiać o skutkach braku snu.
- Zaproponować, jak można temu zaradzić, zastanawiając się jednocześnie nad zaletami i wadami każdego z rozwiązań.
- Innymi słowy, nie poprzestawaj na tym, ile śpisz na co dzień. Rozwiń się!
4. Naucz się zadawać pytania
Zaawansowana konwersacja w języku angielskim to nie tylko umiejętność prowadzenia rozmowy. Chodzi również o umiejętność prowadzenia rozmowy.
Jak powiedział jeden z naszych korepetytorów: "Moi zaawansowani uczniowie rzadko zadają pytania. Liczą na to, że to ja wymyślę wszystkie pytania. Na niższych poziomach jest to w porządku, ale zaawansowani uczniowie powinni zrozumieć, że rozmowa to droga dwukierunkowa".
Pogląd ten jest poparty ramami nauczania. Na przykład:
- Pearson's Global Scale of English, który wymienia "Potrafi zadawać szczegółowe pytania w dyskusjach" jako umiejętność zaawansowaną.
- Amerykańska Rada ds. Nauczania Języków Obcych (ACTFL) zgadza się z tym stwierdzeniem, mówiąc: "Mówcy na poziomie zaawansowanym angażują się w rozmowę w sposób wyraźnie uczestniczący."
- Innymi słowy, nie powinieneś tylko podążać za drugą osobą i odpowiadać na jej pytania. Powinieneś również zadawać swoje własne pytania.
Więc następnym razem, gdy masz rozmowę w języku angielskim, spróbuj prowadzić więcej i podążać mniej.
5. Pisz więcej
Według ACTFL, wysoko zaawansowani studenci powinni być w stanie "mówić zwięźle. Na tym poziomie, dyskurs ustny zazwyczaj przypomina dyskurs pisemny". Innymi słowy, chcesz, aby Twój angielski mówiony:
- Był krótki i do rzeczy.
- Brzmiał bardziej jak angielski pisany.
Co to znaczy, że mówienie ma brzmieć bardziej jak pisanie? Cóż, pisanie daje nam więcej czasu na zastanowienie się nad tym, jak chcemy coś powiedzieć. Spędzamy więcej czasu starannie dobierając odpowiednie słowa, a nawet zmieniając nasze sformułowania.
Ten proces pozwala nam osiągnąć większą klarowność w pisaniu niż w mówieniu. A im więcej piszemy, tym więcej nabieramy wprawy w wyrażaniu siebie w sposób jasny, co z kolei pomaga nam mówić w sposób bardziej zwięzły.
Ponadto, łatwiej jest uzyskać informację zwrotną od przyjaciela lub korepetytora na temat swojego tekstu. Słuchając Twojej wypowiedzi w czasie rzeczywistym, mogą oni co najwyżej wytknąć Ci błędy.
Ale kiedy dasz im coś, co napisałeś, będą w stanie zidentyfikować niepotrzebne słowa, zasugerować jaśniejsze sformułowania i płynniejsze przejścia, a także wychwycić inne rzeczy, które trudno byłoby zauważyć w mowie.
Mówiąc prościej, pisz więcej, by mówić lepiej!