Mój klient nadal mi nie zapłacił! Co teraz? -Część 2

Ten post jest częścią 2 dwuczęściowego przewodnika na temat tego, jak radzić sobie z problemem braku płatności.

 

Pierwsza część tego przewodnika dotyczyła możliwości, że klient działający w dobrej wierze zalega z płatnościami z powodu problemów organizacyjnych lub komunikacyjnych. Jasna, zwięzła komunikacja mailowa i telefoniczna wraz z raportem o braku płatności na Niebieskiej Tablicy rozwiąże większość takich sytuacji! Jednakże, jeśli termin płatności Twojej faktury jest już opóźniony o kilka tygodni, może to być czas na rozważenie dalszych kroków.

 

Dowiedz się jaka jest sytuacja finansowa Twojego klienta

Niezależnie od tego, czy jest to nowy czy stary klient, najważniejszą rzeczą, jakiej należy się dowiedzieć, jest to, czy firma jest nadal wypłacalna. W niektórych krajach można dowiedzieć się, czy firma ma problemy finansowe, korzystając z rządowych rejestrów i ewidencji, często dostępnych online i za darmo. Każdy kraj ma inne przepisy dotyczące niewypłacalnych firm, więc powinieneś poszukać prawa w kraju, w którym firma ma siedzibę i postępować zgodnie z odpowiednimi procedurami. Na przykład, tutaj znajduje się przewodnik odrządu brytyjskiego na temat tego, jak dochodzić roszczeń pieniężnych od zbankrutowanej osoby lub firmy.

Inną możliwością jest to, że agencja, która wynajęła Twoje usługi została kupiona przez większą firmę. Często jest to również informacja publiczna, a nawet może być oczywista na oficjalnej stronie internetowej firmy. W takim przypadku należy dowiedzieć się, czy nowi właściciele przejęli wszystkie długi i zobowiązania, czy też nadal spoczywają one na pierwotnym właścicielu (właścicielach). Kiedy już wiesz, że Twój klient jest wypłacalny i potwierdziłeś, kto jest prawnie odpowiedzialny za Twoją płatność, czas działać.

 

 

Nie pozwól, aby czas Cię ominął

Kontaktuj się z klientem regularnie (np. co dwa tygodnie lub co miesiąc) i przekazuj mu wszystkie dostępne informacje. Jeśli nie otrzymasz odpowiedzi z jednego adresu e-mail, spróbuj z innego. Jeśli e-mail nie działa, spróbuj w mediach społecznościowych. Jeśli nie odpowiedzieli Ci, zgłoś swój brak płatności w innych profesjonalnych sieciach. Jeśli nie odpowiadają na Twoje wiadomości, zadzwoń do nich przez telefon. Bądź odporny i konsekwentny. Pamiętaj, zachowuj się grzecznie i profesjonalnie, ale nie rezygnuj!

Dodatkowo, jeśli masz skonfigurowany system, możesz wysłać do nich wezwanie do zapłaty. Pozwoli to outsourcerowi zapłacić Ci w taki sposób i w takiej walucie, w jakiej jest mu najwygodniej, a Tobie otrzymać swoją zapłatę w sposób, jaki wolisz. A co najważniejsze, zarówno Ty, jak i Twój klient możecie być pewni, że neutralna strona potwierdzi płatność i upewni się, że dotrze ona z punktu A do punktu B w najkrótszym możliwym czasie. Jeśli nie masz jeszcze zainstalowanego, skontaktuj się z obsługą!

 

wypłata

 

Rozważ działania prawne

W niektórych przypadkach, interwencja prawnika może nie być konieczna od razu. W zależności od lokalnych przepisów, możesz napisać list z żądaniem zapłaty według ustalonego wzoru i wysłać go drogą oficjalną. Osoby prywatne i małe agencje mogą czuć się zmuszone do uregulowania swojego długu właśnie w ten sposób, bez interwencji prawnika.

Jeśli należna kwota jest tego warta, a ty możesz sobie na to pozwolić, rozważ działania prawne. Wspomnieliśmy zbieranie dowodów w pierwszej części tego przewodnika, i to jest, gdzie będzie to najważniejsze. Będziesz chciał zebrać PO i faktury, kontrakty lub umowy, jeśli były jakieś, pliki źródłowe i docelowe, oraz całą korespondencję e-mailową z pełnymi nagłówkami. A jeśli wysłałeś list intymny, dołącz również jego kopię.

Kiedy już to wszystko poskładasz, przejrzyj ponownie całą korespondencję i potwierdź, że klient nie ma podstaw, aby uzasadnić brak zapłaty. Na przykład, możesz znaleźć się w sytuacji, w której klient zapewnia, że dostarczyłeś projekt z opóźnieniem, ale PO stwierdza, że dostawa miała nastąpić 13 czerwca, 18 GMT, a ty masz e-mail, który pokazuje, że wysłałeś plik o 16 GMT od daty wymagalności. Albo powiedzmy, że klient twierdzi, że plik zawierał błędy, ale błędy, które Ci przedstawił, nie znajdują się w pliku docelowym, który wysłałeś. To może być błąd w dobrej wierze, ale będziesz musiał zebrać dowody, aby to udowodnić.

Następnie, mając wszystkie istotne informacje w ręku, nadszedł czas, aby skontaktować się z prawnikiem. Tylko uwaga: Jeśli przekazać sprawę do adwokata, może być konieczne, aby wyciąć wszystkie kontakty z agencją i pozostawić komunikację w rękach prawnego profesjonalisty.

 

Ucz się na tym, co inni zrobili przed Tobą

Społeczność składa się z tłumaczy freelancerów z każdego zakątka świata, więc zaglądanie na fora w poszukiwaniu porad jest zawsze dobrym pomysłem. Na forach poświęconych sprawom finansowym i biznesowym, na pewno znajdziesz lokalnych kolegów, którzy mogą polecić dobrego prawnika, lub chętnych do podzielenia się własnymi doświadczeniami w uzyskiwaniu zapłaty na drodze prawnej.

Bez wątpienia wkrótce to Ty będziesz opowiadał innym tłumaczom o tym, jak uzyskałeś zapłatę za swoją fakturę i zapewniłeś ich, że nie ma powodu do rozpaczy.

 

 

Autor

Redakcja wytlumaczone.pl